tirsdag 23. februar 2010

Trassig? Trenger tips!

Hva gjør man med trassige småbarn?
Hvordan vet man at det er en trass periode?
Dette er spørsmålene som surrer i hodet mitt om dagen, blandt annet=)
Emil har nå begynte å hyle så det skjærer i ørene når vi legger oss ned for å skifte bleie, spesielt. Men også når ting ikke går hans vei. Vil ikke inn i bilen å sitte i sete sitt. Vil ikke sitte stille å spise. Å får han ikke det han har sett seg ut i det øyeblikket, blir der rabalder. Hva gjør man? Setter man opp et strengt fjes å forteller de gang på gang, NEI! Eller snur man ryggen til å overser slik oppførsel helt? Jeg kan jo ikke akkurat gi han viljen sin hele tiden? Ikke ny bleie, ikke av med body, løpe rundt etter han med maten... hehe
Tror ikke jeg er den første førstegangs mammaen som sitter med disse spørsmålene. Det som er fint er jo å høre med andre mødre som har større barn. Derfor håper jeg på mange tips, råd og erfaring på dette innlegget.

Veldig mange sier at man lærer med førstemann og gjør ikke de samme "feilene" med nestemann. Men kunne godt tenkt meg å hatt litt rettningslinjer. Derfor har jeg med meg biblen min. "Alt om barnet, De første 6årene" Har til og med gått å lagt meg i senga tidlig (21.30) for å ligge å lese (og blogge)
Emil har nå begynt å våkne en runde sånn rundt halv 5-5? Ikke vil han ha mat eller noe å drikke. Kan selvfølgelig være noen tenner på vei, men ser ingen antydning til de eller noe særlig "det gjør vondt, klør eller er plagsomt" gråt. klarer ikke helt å forbinne "raseri anfallene" med tenner heller.
Og han har det så mye bedre hvis han fikk sove hele natten, uten avbrytelse. Han har sovet hele netter helt siden han var 4dager gammel og så å si aldri spist på natten, så vi har vært utrolig bortskjemte der. Men dette gjør jo at når han ikke får Beauti sleep`en sin, at han er i så utrolig dårlig humør. Å dette er veldig slitsomt, både for barn og mor.

Her har vi fyki ned i vekt alle man etter omgangsyken (ikke til å anbefale) Jeg har selv gått ned tre kilo, erik er jeg ikke sikker på hvor mye, og Emil har gått ned 500g og en bleie str. Noe jeg ikke er særlig glad for. Han vil fortsatt ikke spise noe særlig. Han har blitt flinkere med grøten, men flaske vil han ikke ha! Det er kanskje like greit å slutte med flasken. Noen erfaringer om når deres barn sluttet med flasken? Vi har holdt oss til en flaske på morningen og en på kvelden. Litt kos for mor og barn=) Å ikke veldig lyst til å slutte med de to kose stundene våres.


Håper på tilbakemeldinger.
Skal oppdatere på hva bibelen min hadde å foreslå=)
Ps: Sjekk ut give away`en til Siri. Du finner en lenke øverst på ventre side.






2 kommentarer:

  1. Når du har døpt ungen Emil, åtte du vel skjønne at det kom til å bli en liten rakker.. :)

    Jeg har selv ingen barn og kan ikke komme med erfarings tips, men ønsker deg masse lykke til ihvertfall..
    Det gikk over med nevøen min :)

    Ha en fin dag..

    SvarSlett
  2. Ja burde skjønt det=) Han heter egentlig Bjørn Emil da, så håpet på det vil ta litt av bølle instinktet. =)

    Ha en fin dag du også=)

    SvarSlett