onsdag 24. februar 2010

Bibelen min!

"Alt om barnet" Skrevet av Penelope Leach
Klassikeren bland oppslagsverk om småbarn

"Barnet ditt er ikke lengre en baby som føler seg som en del av deg.
Han bruker deg ikke lengre til å kontollere sitt eget liv og gjøre det lettere, eller som et speil for seg selv og verden. Men han er ennå ikke så stor at han kan se deg som et menneske med egne rettigheter. Heller ikke kan han ta ansvaret for seg selv og sine egne handliger i forhold til deg. Det har begynt å demre for han at du og han er nyvunne individualiteter ved å skrike "Nei" eller " jeg vil" mens han stadig sloss mot at du stadig skal bestemme over han eller hjelpe han. Andre ganger, derimot, klynger han seg til deg, gråter når du forlater rommet, strekker opp armene for å bli båret eller forlanger gapende at du skal mate han.

Denne vekslende oppførselen er forvirrende for deg, men for han er den smertefull. Han skal bli et selvstendig menneske, men samtidig kjennes det tryggere å være fullt å helt din.

Hvis du venter at barnet ditt skal fortsette å være den samme forholdsvis føyelige babyen, vil det komme til sammenstøt. Han trenger din kjærlighet og anerkjennelse, men for mye avhengighet vil hindre utviklingen hans. Hvis du venter at han skal forvandle seg over natten til det du ønsker han skal bli - et fornuftig barn - vil han føle at han ikke strekker til. Han trenger din hjelp og trøst; han greier seg ikke uten. Men hvis han blir behandlet som en baby, vil han protestere tyranisk. Krever du for mye av han, blir han oppgitt og sutrete.
Det finnes en gyllen middelvei som gjør det mulig for ham å eksperimentere, samtidig som han sikres mot ulykker. Den består i at du hjelper han til å forsøke, men samtidig demper virkningen av de feilslåtte forsøkene - at du gir han en fast ramme for hva han får lov til å gjøre, men likevel ikke er så streng at du krenker hans gryende følelse av å være sin egen herre."


Denne boka er bibelen min. Det kommer mer i morgen fra den,eller kanskje allerede i kveld, men den er absolutt til å anbefale til alle mødre og kommende mødre.
Det er min " go to" bok når jeg har spørsmål om oppdragelse, sykdommer, stell, rutiner.. what ever! Jeg har ikke fryktelig mange venniner med barn, ihvertfall ikke større barn, så denne boka er hellig for meg.

Nå syntes jeg kanskje at de to siste innleggene mine får meg til å fremstå som en mor som bare står å klør seg i hue å ikke aner hva hun driver med. Dette blir et feil bilde. Jeg vet hva som er best for sønnen min, men godt med tips, råd, veilendning og rettningslinjer uansett om man er førstegangs mor eller man har 5 barn, tror nå jeg. Ingen barn er like, ingen faser er like. (spør meg igjen når jeg har 5 barn, kan ha forandret mening)

Nå skal jeg prøve å få meg litt søvn. Gullet mitt er hos farmor noen timer å vi har vært våkne masse i natt å tror vi skal gjennta det i natt igjen så griper sjansen til litt søvn nå=)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 

Minibox 3 Column Blogger Template by James William at 2600 Degrees